În vreme ce etimologia cuvântului Piţărăi este necunoscută, originea obiceiului o găsim în Saturnalia romană. Saturnalia era o sărbătoare în cinstea zeului Saturn, zeul agriculturii, al secerişului şi al recoltei, căruia i se consacrau multe zile de sărbătoare în cadrul sărbătorilor agrare de toamnă ce se prelungeau până la solstiţiul de iarnă.
Saturnalia ţinea 7 zile, din 17 până în 24 decembrie. Scriitorul roman Macrobius a descris ceremoniile acestei sărbători în opera intitulată Saturnalia. Conform autorului, Saturnaliile erau sărbătorite cu multă veselie, cu jocuri, banchete şi schimburi de cadouri între prieteni. În aceste zile se acordau vacanţe şcolare, amnistii, se întrerupeau operaţiunile militare. Toată lumea purta acum pileus, până şi sclavii bucurându-se de acest drept. Mai mult, sclavii erau admişi la masa stăpânilor, ba chiar erau serviţi de către aceştia. Sclavii se însoţeau în grupuri (cărora li se alăturau şi copiii cetăţenilor liberi) şi mergeau pe la vilele stăpânilor, avându-i în frunte purtătorii de steaguri ceremoniale, care strigau Io Saturnalia! Bona Saturnalia! Stăpânii îi primeau veseli, aruncând peste ei cu seminţe de grâu, apoi îi serveau cu colăcei, fructe şi dulciuri.
La momârlani, colindatul sclavilor din timpul Saturnaliilor, deşi restrâns la o singură zi (24 decembrie) s-a păstrat aproape neschimbat în obiceiul Piţărăilor. Iată în ce constă acest obicei: în dimineaţa de Ajunul Crăciunului, în jurul orei 10, participanţii, de la copii până la bătrâni, femei şi bărbaţi, se adună la casa celui mai de vază om din sat împreună cu purtătorii de steaguri al căror număr diferă de la an la an. (Steagul este o prăjină de alun înaltă de trei, patru metri înflorată după un anumit ritual în treimea superioară cu fanfiu, flori şi panglici multicolore de care se agaţă zurgălăi, şi este purtat exclusiv de un fecior trei ani consecutiv, după care este înmânat unui frate mai mic, unei rude sau unui prieten.) De aici, Piţărăii pornesc pe un traseu bine stabilit din strămoşi, până seara fiind vizitate toate casele din sat. Gazdele îi aşteaptă pe Piţărăi cu toată familia în faţa casei cu un blid de seminţe de grâu, mei sau cânepă şi cu o păpuşă de turtă dulce care se oferă primului din convoi. Purtătorii de steaguri strigă gazdelor urarea “Bună zâua lu Ajun! La anu şî la mulţ ani cu sanatate!”, acestea răspunzând „Mare mulţămită! Să traiţ sanatoşi să ne mai căutaţ la anu şî la mulţ ani!”, după care cineva din familie împarte Piţărăilor colăcei care se numesc ţipăi, mere, pere, nuci, mai nou şi diferite dulciuri. Piţărăii nu părăsesc curtea gazdei până ce fluieraşii nu zic o învârtită jiană în cinstea gazdei, pe a cărei melodie bărbaţii din alai iau fetele la joc. Abia apoi, la semnalul dat de purtătorii de steaguri prin scuturarea zurgălăilor, Piţărăii se îndreaptă spre următoarea gospodărie.
Originea de sărbătoare agrară a Piţărărilor a rămas întipărită şi în credinţele momârlanilor referitoare la această zi. Se crede că datul în Piţărăi al seminţelor şi fructelor asigură o recoltă bogată în anul următor, iar cei ce ”iau samânță” vor prospera.
Dacă în restul satelor din Valea Jiului Piţărăii au cunoscut un declin cert în ultimele decenii de comunism, obiceiul fiind reintrodus doar în unele sate după 90, în satul Jieţ ei s-au putut bucura de o continuitate neîntreruptă. În acest sat, singurul an în care nu s-au ţinut Piţărăi a fost în timpul celui de-al doilea Război Mondial, propaganda comunistă nereuşind apoi să ducă la dispariţia Piţărăilor, graţie eforturilor preotului Păun Jura Marcu, și apoi a fiului să, preotul Jura Dimitrie, de a-i convinge pe oameni de importanţa păstrării nealterate a tradiţiilor populare.
Istoric:
Jura Marcu Dimitrie(decebaluirea.blogspot.ro)
Foto/Video/Procesare:
Florin Mugurel
Comentariile pe aceasta pagina sunt moderate inainte de postare, de aceea va rog sa introduceti un singur comentariu, care va aparea pe site dupa ce va primi aprobarea administratorului!
Recomandari de postare:
Evitati sa comentati ANONYMOUS/ANONIM pentru ca aceste comentarii sunt de obicei sterse!
Incercati sa comentati decent, pentru ca daca injurati sau incercati sa jigniti pe cineva nu faceti decat sa ne dovediti ca inca nu v-a cazut coada!
HINTS: Daca nu aveti cont blogger, folositi optiunea OpenID unde va puteti loga cu conturile folosite pe alte formate de blog.
Daca nu aveti nici una nici alta folositi optiunea Nume / Adresă URL, unde va puteti scrie numele si adresa pagini personale!
Primele observaţii făcute asupra zăcământului de cărbuni din Valea Jiului, au fost consemnate în anul 1782, când acesta s-a aprins în zonele de afloriment şi a ars multă vreme, observaţia fiind făcută de mineralogul Benkö Janos. O a doua consemnare a prezenţei cărbunelui a fost făcută în perioada 1787-1788 când generalul austriac Landau, cu armata sa, a apărat înălţimile Vulcanului de o hoardă otomană ce vroiau să pătrundă în Transilvania. Fiind o noapte friguroasă de toamnă, soldaţii austrieci au aprins focul în tranşee. Generalul fiind îngrijorat că focurile aprinse ar putea să-i trădeze poziţiile, a dat ordine ca acestea să fie stinse. Constatând că este imposibil să stingă focul, se spune că generalul a avut ideea să adune grămezi uriaşe de cărbuni cărora le-a dat foc. Otomanii derutaţi de numărul mare de focuri au crezut că armata austriacă este mult mai mare decât în realitate, s-au speriat şi s-au întors spre Dunăre. Ca un gir de credibilitate a celor de mai sus stă de...
In spatele culmilor abrupte ale Vaii Jiului, la adapostul unei adevarate fortificatii naturale, s-a dezvoltat o spiritualitate unica, din care razbate o puternica amprenta dacica. Bastinasilor li se spune momirlani, iar numele li se trage de la şocul pe care l-au avut cei care au ajuns in Valea Jiului la sfirsitul veacului trecut, cand venind ptr prima oara in aceste tinuturi au gasit niste gramezi de pietre si pamant facute de locuitorii acestor locuri, care poarta numele de momai. O populatie arhaica, cu obiceiuri si traditii proprii. Multi dintre ei prefera si acum sa traiasca izolati pe culmile muntoase,intr-un spatiu fara virsta, in conditii comparabile cu cele ale vremurilor mitologice. Azi, momirlanii se amesteca printre cei veniti dupa carbunele din Valea Jiului, dar ramin reprezentanti ai unui neam uitat intre timpuri. Valea Jiului este sinonim cu locul in care, odata, se innegreau sufletele prin subterane. Insa Valea ascunde un tezaur de traditii si legende, aici traind o pop...
Ȋn 1868 „Societatea de mine şi cuptoare” din Braşov, construieşte la Petroşani locuinţa administratorului minelor în zona minei Petroşani Est. Lângă aceasta se vor construi şi o clădire destinată birourilor dar şi câteva locuinţe pentru funcţionari. Aceste clădiri vor deveni nucleul în jurul căruia va apărea colonia „Praga”. Locuinţa administratorului beneficia de un mare parc pe care în 1909 se construiesc Atelierele Centrale Petroşani , ce aveau rolul de a deservi Minele Lonea, Petrila , Petroşani Est şi Vest, dar şi mina Aninoasa cu lucrări mai complicate ce nu puteau fi făcute în atelierele acestora (Baron 1998 p45). Construcţia clădirii a început în 1909 şi a fost finalizată în 1910, ulterior fiind extinsă în mai multe etape. Tot în 1910 se dă în folosinţă şi turnătoria de fontă, care la finele anului 1925 va fi mărită şi dotată cu cubilouri de 1000 kg şi un cuptor de uscat f...
pater, pitar in sanskrita..tata...pitaraii nu sunt altceva decat tatii, parintii satului, grupul de barbati...
RăspundețiȘtergere