Mina Petrila, un final anuntat - Partea a II-a
Ȋncă din vara anului 1914 Mina DEAK a făcut
parte din cele două „Detaşamente militare de muncă” înfiinţate în Valea Jiului.
Un detaşament era format în partea de Vest a văii, din minele Societăţii URICANI,
iar cel de al doi-lea din minele Societăţii SALGOTARJAN şi minele statului
(maghiar) de la Lonea. Detaşamentele au fost constituite în baza legii din 20
decembrie 1912 şi aveau un regim militar. Muncitorii nu puteau să-şi părăsească
funcţia şi locul de muncă înainte ca aceste detaşmente să fi fost desfiinţate. Ȋncadraţi
în aceste detaşamente minerii trebuiau să lucreze şi duminica iar în zilele în
care nu lucrau trebuiau să meargă la instruirea militară. Programul de lucru a
fost prelungit la 10 şi chiar 12 ore, iar recalcitranţii erau aspru pedepsiţi
dintre pedepse nelipsind bătaia, carcera, legarea de stâlp sau chiar închisoarea
(Jujan, Svoboda, 2009, p.78). După
terminarea războiului în 1918 aceste detaşamente au fost dizolvate.
Ani războiului au înrăutăţit situaţia
muncitorilor din Valea Jiului, lipsei de materiale şi a dotării tehnice destul
de precare adăugândui-se şi concedierile cauzate de închiderea unor mine
considerate ca fiind nerentabile.
Creşterea numărului de accidente, lipsa alimentelor
sau a medicamentelor, ineficienţa ajutorului social cumulate cu cele de mai sus
au dus la intensificarea luptei sindicale a minerilor.
Ȋn data de 7 decembrie 1918 prin H.C.M.
1064, minele de cărbune din Valea Jiului trec în administra-rea statului. Mina
Lonea ce aparţinea statului maghiar este pusă sub sechestru asigurator. O altă
problemă majoră a societăţii maghiare a fost revenirea la programul de 8 ore,
ramânând astfel descoperit un schimb de lucru, ceea ce presupunea angajarea
unui număr de mucitori cărora trebuia să le fie asigurate locuinţe. Toate
acestea ar fi însemnat costuri suplimentare mari.
Pentru a-şi micşora pierderile Societatea
SALGOTARJAN încearcă să-şi vândă activele către Consiliu Dirigent Cluj, care pe
motiv că nu dispune de fonduri suficiente amână tranzacţia. Activele Societăţii
SALGOTARJAN erau evaluate la 100 milioane de lei (inclusiv dreptul de
exploatare).
Dar Legea nr.2162 din 6 iunie 1919
interzice acordare oricăror titului de descoperitor sau autorizaţii de
concesiune sau exploatare a cărbunelui prevăzut la art.2 din „Legea Minelor”.
Iar Decretul lege nr.4241 din 7 octombrie 1919 interzice orice tranzacţie legată
de activitatea minieră sau industrială de pe teritoriul ţării până la trecerea
a şase luni de la semnarea tratatului de pace (Jujan, Svoboda, 2009, p.84).
Ȋn aprilie 1920, Banca Românească şi
Creditul Extern în parteneriat cu Banque Commerciale Houngroise din Pesta încheie
o convenţie în care capitalul românesc era egal cu cel maghiar, Consiliul de
Administraţie avea un număr egal de membri de fiecare parte. Ȋn plus partea română
numea preşedintele Consiliului de Administraţie şi Directorul General.
Pentru a asigura
o cât mai largă participare a mediului financiar din ţară cele două mari puteri
financiare (Banca Românească şi Creditul extern) intră în partenerit cu mai
multe banci dintre care amintim: Banca Albina, Banca Agricolă, Banca Comercială
Română, Banca de Credit Român, Banca Chrissoveloni, Banca de Scont, Banca Ţărănească,
Banca Viticolă, Creditul Miner şi altele.
Grupul Român astfel constituit împreună cu
Societatea SALGOTARJAN şi Banque Commerciale Houngroise din Pesta vor forma
Societatea Anonimă „Petroşani”. Statutul şi actul constitutiv fiind
autentificate de Tribunalul Ilfov, Secţia Notariat la nr. 22.317 din 8
octombrie 1920.
Autorizaţia de funcţionare dată de
Ministerul de Industrie vine în ianuarie 1921, iar preluarea inventarului şi
deci începrea funcţionării Societăţii „Petroşani” are loc la 14 februarie
1921(S.A.R. , 1925, p.19-20).
Ȋn baza acestui act statul român preia
activitatea minieră din Valea Jiului şi ca urmare societate se va compune din
două grupuri:
Grupul Petroşani cu minele:Deak
Petrila, Petroşani Est, Petroşani Vest, Dâlja şi Aninoasa;
Grupul Vulcan cu minele:Vulcan Est,
Vulcan Vest şi Mina Chorin.
La Mina Petrila la acea dată (1920) se
efectuau lucrări de exploatre între orizoantele 3 şi 4 fiind exploatat stratul
principal nr.3.
Se începe pregătirea orizontului 5 iar puţul
orb nr.1 se adânceşte între orizoantele 4 şi 5. Vechiul puţ Deak (construit în
1869) ne mai făcând faţă noilor cerinţe, în imediata apropiere, în culcuşul
stratului principal de la cota 633 se reiau lucrările de săpare şi amenajare a
noului puţ de extracţie săpat iniţial la o adâncime de 189 m iar mai apoi adâncit
la 300 m. Lucrările de amenajare a noului puţ s-au finalizat în 1926, puţul
find prevăzut cu un turn metalic.
Lângă acest puţ sunt construite sala
cazanelor (ce asigurau aburul necesar funcţionării maşinii), sala maşinii de
extracţie, sala compresoarelor (cele două compresoare Ingeson erau acţionate de
o maşină cu aburi având pistoane gemene şi puteau asigura o cantitate de 10 mc
aer/minut la o presiune de 6 atm.), instalaţia de rambleu (Jujan, Svoboda,
2009, p.90-91).
Ca o curiozitate dar cu efect destul de
grav asupra bunului mers al exploatării la mina Petrila, putem aminti marea
inundaţie provocată de ploile din zilele de 29 şi 30 septembrie 1924. Apele
Jiului au rupt malurile destul de piezişe iar apa a pătruns în subteranele
minei, de unde din fericire a fost evacuată cu
pompele din dotare (Boboc, 2010, p105).
Podul de sârmă care la fel ca cel din
beton a fost afectat de inundaţiile din 1924 dar a fost mai uşor de repus în
circulaţie datorită faptului ca în acea zonă malurile nu au fost rupte decât pe
4-5 metri comparativ cu ruptura de aproape 15 metri din zona podului de beton.
Astfel acest pod a fost o perioadă singura cale de legătură între colonia
muncitorilor şi mină (Boboc,2010,p.105).
Marea criză economică din perioada aniilor
1929-1933 a avut repercursiuni grave şi în Valea Jiului. Pentru a ameliora
efectele acesteia guvernul României semnează un Tratat de muncă cu guvernul
Franţei. Ȋn baza acestui tratat în luna iunie sunt selectaţi 338 de mineri
dintre care 63 de la minele Lonea şi Petrila, iar la 26 iunie 1930 are loc
plecare acestora din gara Petroşani spre Franţa (Boboc, 2013, p.53-55).
Ȋn perioada 1929-1931 s-a exploatat numai
stratul principal (stratul 3) între cotele 580-397m, iar în momentul atingerii
cotei de 457m se reîncepe exploatarea stratelor subţiri nr.13 şi 14.
Chiar dacă erau în plină criză economică,
la cererea directorului general I.Bujoiu, compartimentul tehnic la Societăţii
„Petroşani” elaborează un studiu de raţionalizare ce prevedea concentrarea
producţiei realizată la minele Petrila şi Petroşani Est, la orizontul 400m, până
la care era adâncit noul puţ de la Petrila. Tot în acest studiu era prevăzută
construirea unui nou funicular care să lege mina Aninoasa de noua preparaţie ce
urma să fie construită la Petrila. Deasemenea era prevăzut un funicular între
mina Petroşani Est şi viitoarea preparaţie.
Funicularul Aninoasa – Preparaţia
Petrila trecea peste oraşul Petroşani şi avea sub el o plasă metalică de protecţie
( a fost demontat în anul 1967).
Eficienţa economică a măsurilor propuse
putea fi asigurată doar prin realizarea unei căi de legătură între mina
Petrila, viitoarea preparaţie şi gara CFR din Petroşani. Legătura a fost
relizată prin construirea unei linii ferate normale cu o lungime de 1.416m care
era prevăzută cu ramificaţii ce însumau încă 5.283m. A fost construit un pod
metalic peste râul Jiu şi un altul peste râul Băniţa, a fost săpat un tunel în
dealul Dărăneşti (Jujan,Svoboda,2009,p.94-95), ca o curiozitate şi azi se poate
vedea pe frontonul de la ieşirea în spre Petrila al tunelului, sigla S.A.R. şi
anul construcţiei 1933.
Ȋn august 1939 încep lucrările de betonare şi
amenajare a noului puţ centu de la Petrila, ce avea un diametru de 4,40m prevăzut
iniţial a fi adâncit până la 420m. Ȋn acelaşi timp se construieşte turnul de
extracţie cu o înălţime de 50m. Ȋn luna august 1943 se începe montarea maşinii
de extracţie. Maşina electrică de extracţie de tip Leonard-Ilgner, cu o putere
de 2150 kW a fost fabricată de firma Siemens-Suckert şi livrată de firma Demag.
Cresterea productivităţii muncii a fost susţinută şi prin dotatrea cu noi
tipuri de maşini şi unelte cum ar fi perforatoare rotative, maşini de havat de
tip „Flotmann” şi „Ingersoll”, ciocane de abataj de tip „Korfman Roko-4” şi
„Friko-80”, transportoare cu jghiaburi oscilante şi transprtoare cu raclete acţionate
cu motoare cu aer comprimat sau cu motoare electrice. Ȋn 1936 se pune în funcţiune
primul abataj frontal orizontal cu tavan artificial din scânduri, iar în
abatajele de pe stratul nr.3 se generalizează metoda de susţinere cu stâlpi
metalici de 70kg produşi de firma Schwartz (Jujan,Svoboda,2009,p.100-101).
Tot acum este finalizată construcţia clădirii
administrative a minei, lămpăria şi gupul social.
După data de 17 febuarie 1941 se instituie
Starea de necesitate, în toate minele Societăţii Anonime „Petroşani” şi
Societatea „Lonea” (minele statului român), care mobiliza la locul de muncă întreg
personalul acestora şi-l obliga să lucreze după normele militare.
Ȋn baza Decretului de instituire a stării
de necesitate se înfiinţează COMANDAMENTUL MILITAR AL REGIUNII MINERE PETROŞANI,
organizat în două sectoare. Primul sector comandat lt.col.Lotoroşan Nicolae,
avea în subordine şi supraveghere minele Lonea, Petrila şi Atelierele Centrale
Petroşani (A.C.P.- denumirea de la acea vreme a fostului U.R.U.M.P.), având la
dispoziţie compania mobila de jandarmi nr.3 Petroşani şi compania de jandarmi
nr.2 Timişoara.
Cel de al doi-lea sector era compus din
minele Lupeni, Aninoasa, Uzina electrică Vulcan şi Fabrica „ANTIGAZ”
Vulcan.
Ca urmare a represaliilor deosebit de dure
aplicate de conducerea celor două sectoare ale Comandamentului militar al
regiunii miniere Petroşani muncitorilor, în perioada15 aprilie - 5 mai 1941,
are loc o greva generală ce-i cuprinde pe toţi cei 7463 de mineri (Munteanu,
Ioniţă, 1971,p.174).
Ȋn data de 20 aprilie 1943, are loc la mina
Petrila un accident minier (o explozie de metan) în care au pierit 18 mineri. Ȋn
memoria acestora S.A.R. „Petroşani” va ridica o troiţă care va fi sfinţită în
data de 17 octombrie 1943 (Boboc, 2008, p.35).
Instaurarea regimului comunist a adus şi
propaganda ce a determinat muncitorii mineri să lupte pentru depăşirea continuă
a normelor, şi ca rezultat imediat la 8 septembrie 1949 minerii de la Petrila
cheamă, pentru prima oară, la întrecere colectivele de muncă din toate unităţile
miniere ale ţării (Velica, Schreter, 1993,p.133).
La sfârşitul lunii decembrie 1949, pentru
prima oară în mineritul românesc, colectivului de la mina Petrila îi este înmânat
DRAPELUL şi DIPLOMA de întreprindere fruntaşă pe ramură. Cu această ocazie în
centrul coloniei este dezvelit Monumentul Minerului opera artistului Andrei
Dani. Monument va fi mai apoi mutat lângă fratele geamăn de la Combinatul
Minier Petroşani (Jujan,Svoboda,2009,p.118).
Cei mai merituoşi mineri erau răsplatiţi cu
insigna de „Miner fruntaş”. Mai jos va
prezentăm insigna şi carnetul ce o însoţea în mod obligatoriu.
Tot în 1949 la
15 iunie se înfiinţează „DIRECŢIA DETAŞAMENTELOR MILITARE DE MUNCĂ”, La Petrila fiind repartizat
Detaşamentul nr.2 comandat de către căpitanul Ion Dumitrescu. Aceste detaşamente
vor fi desfiinţate în iunie 1958. Ȋn perioada cât au funcţionat aceste detaşament
au fost calificaţi la Petrila în meseria de miner sau ajutor miner 692 de soldaţi (Jujan,Svoboda,2009,p.141)
dintre care o bună parte au ramas ca angajaţi după satisfacerea serviciului
militar.
Ȋn anul 1954, minerului şef de brigadă
Hajdu Iuliu de la mina Petrila îi este acordat pentru prima dată în Valea
Jiului înaltul titlu de „EROU AL MUNCII SOCIALISTE” (Velica, Schreter, 1993,p.143).
La săparea puţului 2 Est este utilizată în
1956, pentru prima oară, la mina Petrila metoda de susţinere cu cofrag glisant.
Această metodă elimină susţinerea intermediară şi asigură mecanizarea operaţiei
de susţinere definitivă (Velica, Schreter, 1993,p.148).
Din
pacate aşa cum spun şi versurile ultimei strofe din imnului minerilor:
Şi moartea vine tot mai des
Să vadă ce-are de cules,
Din lumea noastră făr-de cer,
C-aşa e viaţa de miner!
Moartea a venit
destul de des la mina Petrila. Aşa s-a întâmplat în 2002 şi tot aşa a fost în
2008 când încă o dată minerii au plătit preţul suprem, pentru a câta oară oare,
al luptei pentru cărbune.
După o activitate neîntreruptă timp de 156
de ani, mina Petrila va fi închisă anul acesta.
Istoric:
Puscasu Ioan Dumitru
Completari, editare si punere in pagina:
Florin Mugurel
Fotografii:
Arhiva personala Puscasu Ioan Dumitru
Puscasu Ioan Dumitru
Completari, editare si punere in pagina:
Florin Mugurel
Fotografii:
Arhiva personala Puscasu Ioan Dumitru
Bibliografie
Jujan
C., Svoboda T., (2009), Mina Petrila 150
ani de activitate în mineritul industrial, Editura
GRAFICA PLUS – Deva.
Velica
I., Schreter C., (1993), Călătorie
prin vârstele Văii Jiului, Editura Destin Deva.
Boboc
M., (2010), Prăvălia cu istorii de pe
Jiul de Est şi Jiul de Vest vol. I, Editura Autograf MJM –
Craiova.
Boboc
M., (2013), Valea Jiului în anii marii
crize economice mondiale, Editura MJM – Craiova.
Boboc
M. (2008), Ultimul şut, Editura
Corvin –Deva
Baron
M., Wersanski E., Andras I. (2013), Valea Jiului la începutul secolului XX,
Editura Universitas
Petroşani.
Munteanu
N.G., Ioniţă Gh.I., (1971), Un veac de
istorie a minerilor de pe Jiu, Editura Politică –
Bucureşti
*** (1925) Petroşani Societate Anonimă Română
pentru exploatarea minelor de cărbuni –
Monografie
Editura „CARTEA ROMÂNEASCĂ” S.A.
Bucureşti.
*** Revista
„Montanistică şi metalurgie” (1926), Nr.11-12, Mina Est Petroşani.
*** Revista
„Montanistică şi metalurgie” (1927), Nr.1-2, Mina Est Petroşani.
*** Revista
„Montanistică şi metalurgie” (1927), Nr.3-4, Mina Est Petroşani.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Comentariile pe aceasta pagina sunt moderate inainte de postare, de aceea va rog sa introduceti un singur comentariu, care va aparea pe site dupa ce va primi aprobarea administratorului!
Recomandari de postare:
Evitati sa comentati ANONYMOUS/ANONIM pentru ca aceste comentarii sunt de obicei sterse!
Incercati sa comentati decent, pentru ca daca injurati sau incercati sa jigniti pe cineva nu faceti decat sa ne dovediti ca inca nu v-a cazut coada!
HINTS: Daca nu aveti cont blogger, folositi optiunea OpenID unde va puteti loga cu conturile folosite pe alte formate de blog.
Daca nu aveti nici una nici alta folositi optiunea Nume / Adresă URL, unde va puteti scrie numele si adresa pagini personale!
Bine ati venit in Valea Jiului!