Preot Traian Mosic: Din cele traite printre oamenii de la Izvoarele Jiului – Mielul cu pieptar, ep. 3



 Sora  mai mare, Victoria-Toli, statea cu treburile pe langa gospodaria de acasa, fiind cu sapte ani mai mare decat mine, Traian, primul baiat, mai urmau Ilie si Petru, cu cate doi ani mai mici. Acum, elevi de liceu, in vacanta stateam cu oile pe la fanete.
     Primavara – vara, oile le mulgeam de trei ori pe zi, acum spre toamna, numai de doua ori.
     Eram la fanatul din “Coasta Taii” unde aveam coliba, staul pentru oi, strunga si cotet pentru vitei. Aproape de coliba aveam o fantana ingradita cu lemn inclestat si o binecuvantata apa rece, cum nu era alta in “Coasta”, de veneau oameni de pe la alte colibe sa ia apa de la noi.
     La mulsul de seara, uneori, ma ajuta si tata, care venea de acasa cu bucate pregatite de mama.
     Ilie scotea oile dupa strunga.
     Peste zi, pastoream singur oile.
     Cand era dogoarea miezului de ziua, oile marzau la umbra (langa coliba, tata a sadit niste pruni adusi de acasa). Eu ma ocupam de cele ale laptelui (opaream vasele de lemn pregatindu-le pentru urmatoarea mulsoare, inchegare, pus casul la uscat sub cetina, pe stelajele din coliba).
     Tata, mama, cosasii, greblasii lucrau la fan, in locurile: Zapada, Paraul Mare, Dosul Bechii, iar acum la unul mai indepartat: Poiana Burdestilor.
     Stand oile linistite la marzat, imi iau pieptarul si-l pun la gatul unui miel de primavara…Atat mi-a trebuit…! Oile s-au speriat si-au luat-o la fuga…Noroc ca oile fug toate la un loc! Aveam doi berbeci cu doua clopote mai mari care scoteau un sunet placut si se auzeau de la mare departare. Oile fugeau speriate de pieptarul de la gatul mielului, mielul dupa ele…(Daca fugeau ele, de ce n-ar fi fugit si el!?). Au trecut in goana Varful Coastei, prin fanatul Dosul Bechii, eu strigam, alergam, nu le puteam ajunge. La distanta, din celalalt fanat, Poiana Burdestilor, tata si ai mei m-au auzit zbierand, clopotele de la gatul berbecilor si mugetele oilor cu mieii dupa ei…
     S-au oprit din lucru si se-ntrebau: “Ce-o fi cu oile de fug asa si de ce Troian zbiara?!”
     Boata aveam, dar nu ma induram sa palesc mielul, sa scap oile de fuga lor multa, ce le face sa sangereze si rau sa se betegeasca.
     Am luat-o pe o scurtatura prin padure si le-am aflat obosite, ca si mine, de atata alergatura langa coliba Barcionilor, unde am prins mielul si i-am luat pieptarul…
     Daca m-ar fi vazut cineva, ma ajuta sa opresc oile, dar ar fi ras de mine si le-ar fi spus si altora. Tata m-a certat dar mi-a spus-ca si in alte dati: “Troiene, ai tu minte…?”

Citeste si restul povestirilor ...

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scurt Istoric al mineritului în Valea Jiului

Scurt istoric al bastinasiilor din Valea Jiului - Momarlanii

A fosta odata Uzina de Reparat Utilaj Minier Petrosani (U.R.U.M.P) - Locul unde a luat nastere "Coloana Infinitului lui Brancus"