Scurt istoric al bastinasiilor din Valea Jiului - Momarlanii

In spatele culmilor abrupte ale Vaii Jiului, la adapostul unei adevarate fortificatii naturale, s-a dezvoltat o spiritualitate unica, din care razbate o puternica amprenta dacica. Bastinasilor li se spune momirlani, iar numele li se trage de la şocul pe care l-au avut cei care au ajuns in Valea Jiului la sfirsitul veacului trecut, cand venind ptr prima oara in aceste tinuturi au gasit niste gramezi de pietre si pamant facute de locuitorii acestor locuri, care poarta numele de momai.
O populatie arhaica, cu obiceiuri si traditii proprii. Multi dintre ei prefera si acum sa traiasca izolati pe culmile muntoase,intr-un spatiu fara virsta, in conditii comparabile cu cele ale vremurilor mitologice. Azi, momirlanii se amesteca printre cei veniti dupa carbunele din Valea Jiului, dar ramin reprezentanti ai unui neam uitat intre timpuri.

Valea Jiului este sinonim cu locul in care, odata, se innegreau sufletele prin subterane. Insa Valea ascunde un tezaur de traditii si legende, aici traind o populatie aparte. Oamenii carora dupa 1897, o data cu ajungerea trenului la Lupeni, li s-a spus momirlani. Si acum oamenii din Valea Jiului se impart intre ei in "barabe", cei veniti la munca, si bastinasii momirlani. Termenul de "baraba" pare a fi o deformare a expresiei nemtesti "bar arbeiter", care defineste un muncitor liber, un salariat, iar momirlan al lui "maradvany". "Ramasita" in limba maghiara, adica
"urmasi ai vechilor daci liberi" , in traducere libera.
Unicitatea si vechimea obiceiurilor locale, care evoca puternic radacinile dacice, par sa fie cele care stau la baza denumirii jienilor bastinasi. Impresia ca ei ar fi urmasii vechilor tarabostes este de-a dreptul socanta, ipoteza fiind intarita de faptul ca localnicii isi dadeau jos caciulile cu fundul plat, caitele, doar in cazul unei morti, iar pina in preajma celui de-al doilea razboi mondial intrau cu ele si in biserica.

Traiesc dupa traditiile lor, intangibile. Jianul nu pare dispus sa se descotoroseasca de legende. Daca stai de vorba cu vreo "baraba", ti-l caracterizeaza scurt pe momirlan drept un "incapatinat la extrem". "Stai de vorba cu el si deodata se urca pe cal si nu stii unde se duce. Astia-s momirlanii. Nu te asculta, ei traiesc dupa traditiile lor, intangibile. Dumnezeu stie in ce cred ei! Nu se tem de nimic si cunosc carari de munte rar calcate de pas de om. Si apoi, daca lui "nu-i cinta fluieru', nu-i muzica muzica", ne-a spus unul dintre oamenii veniti in Vale la mina.

Momirlanii isi construiesc casele asa cum o faceau odinioara dacii care stapineau muntii: din birne necioplite, incheiate la capete cu imbucaturi si de forma patrata sau dreptunghiulara. Deveanul Vlad Marin, constructor, care a batut si el Valea prin anii '60, si-i aminteste pe momirlani ca niste oameni foarte saraci, usor de recunoscut dupa pantalonii traditionali, cioareci, si care dorm pe saltele din paie si se ocupa de pastorit. "De la Baru incolo incepe momirlanimea...". Pamintul, insemnat cu mortii ingropati in curte. Cam de la mijlocul distantei dintre Hateg si Petrosani lumea poate sa-ti arate cu degetul cite un deal dupa care s-ar ascunde vreo gospodarie de jian, de cei vechi.

Izolati in munte, momirlanii pastreaza cu indaratnicie ceea ce au mostenit peste anotimpuri fara numar, traditia. Lupta lor continua cu natura aspra a muntilor si vecinatatea cu jivinele padurii i-a croit duri si plamaditori de istorii fara seaman. Cea mai cunoscuta dintre ele este, probabil, aceea a strigoilor si a luptei lor cu Intunericul.

Cei mai multi momarlani si-au construit locuinte mai sus pe munte, pe terenuri mai inalte, acolo unde timpul sta in loc si unde nimeni nu putea sa le exproprieze terenul. Din documente aflam ca principala ocupatie era pastoritul. Din vremuri stravechi exista si obiceiul masuratului oilor. Ciobanul strange toate mioarele pentru muls. Fiecare familie are un numar de oi, in functie de care se stie cantitatea de lapte care va fi primita la coborarea oilor de pe munte. Cantitatea de lapte se masoara din strabuni astfel: fiecare litru de lapte dat de o oaie la urcatul pe munte se inmulteste cu 49. Rezultatul este cantitatea de lapte care va fi primita de familia respectiva la coboratul de pe munte. Nu se stie foarte exact de ce se practica acest procedeu, dar el este inca viu printre momarlani. Din casa unui momarlan adevarat nu lipseste un costum traditional pentru femei si barbati. Un astfel de costum se face la Jina Sibiu, spun localnicii, costa in jur de o mie de dolari. Numai chimirul costa 1500 de lei.

Momarlanii au fost mereu un obiect de studiu mai ales in ce ii priveste pe etnoistorici, si asta datorita faptului ca si-au pastrat nealterate traditiile de milenii. Un studiu si o discutie foarte interesanta pe aceasta tema gasiti aici
unde se poate observa ca au pastrat traditiile lor pagane stravechi chiar daca in timp au fost imbracate in unele crestine.

Ca si oameni, asa cum ii cunoastem noi, putem spune ca probabil vor reusi sa traiasca si de acum inainte asa cum sunt ! In ciuda faptului ca nu i-a ocolit tehnologia moderna si nici accesul la aceste tehnologii, ei prefera sa fie momarlani atunci cand trebuie sa fie momarlanii, si asta se reflecta cel mai bine in cele mai importante momente din viata lor.


Cu siguranta ca subiectul este departe de a fi epuizat, vom incerca sa revenim cu informatii asupra celor mai vechi familii din zona, dupa o documentare atenta asupra acestui subiect.

Mutumim pe acesta cale ptr informatii si suport asociatiei Dacia Nemuritoare !

Florin Mugurel

Comentarii

  1. Interesant...cind eram copil am fost la o nedeie la Dija... tin minte ca mi-a placut. De-a lungul timpului am avut impresia ca momirlanii dispar...copii se trag spre oras si dispar pur si simlu...apoi ma intreb de unde sa aiba momirlanii 1000 de dolari pentru costum...un costum de Hugo Boss il iei de pe la 600 de euro...
    Traditiile ar trebui mentinute...daca Valea s-ar deschide turismului...prezentarea traditiilor ar fi o sursa buna de venit...

    RăspundețiȘtergere
  2. de unde mai exact e biserica din poză?

    RăspundețiȘtergere
  3. Din Dâlja Mare sau Mică? Oricum, mă îndoiesc că ar fi din Vale, şi asta din mai multe motive. În primul rând, la bisericile de lemn din zonă, prispa şi intrarea nu se află pe lateral. În al doilea rând, şindrila nu e momârlănească. Dacă ai vedea biserica veche din Sălătruc şi cea nouă din Livezeni, ai vedea că sunt recent acoperite de maramureşeni şi acoperişul seamănă cu cel din fotografie. Biserica aceasta aduce foarte bine cu cele din judeţul Sălaj.Mea culpa dacă mă înşel.

    RăspundețiȘtergere
  4. Din pacate nu sunt eu cel expert in biserici si arhitectura lor.Fotografia provine dintr-o serie de fotografii foarte vechi, multe dintre cladiri nu mai exista. Cand am sa reusesc sa ma intalnesc cu prietenul meu mai "cunoscator" ca mine in ale istoriei locale, am sa incerc sa lamuresc cu el acesta problema.

    Toate cele bune! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Câteva precizări:
    1. Nu se poate vorbi de dacii liberi la sud de capitala Daciei Romane.
    2. Momârlan derivă din "mamarlan"=sugar, care suge lapte din ţâţă, într-un dialect italian
    3. Doar bărbaţii, deşi foarte rar, îşi făceau costume la comandă în Poiana Sibiului. La Jina se făceau doar accesoriile din piele(bituşti, pieptare) şi costau, într-adevăr, foarte mult.Numai un pieptar brodat costa 3000 de lei, într-o perioadă în care un salariu bun era 500.
    4. Barabă derivă din barauber, hoţi din construcţii, puşcăriaşi aduşi la muncă forţată
    5.Bârnele necioplite nu pot fi decât rotunde. Îmbucăturile se numesc cheutori şi sunt, în Vale, de trei tipuri: rotunde sau stâneşti(când lemnul e rotund), drepte şi în coadă de rândunică(dacă lemnul e cioplit). Tehnica de construcţie se numeşte "cununi de bârne".
    6. Cât despre tradiţii, au dispărut în proporţie de 80% după 1945, din care jumătate după 1989. Momârlanii nu mai sunt ce-au fost, trebuie să punem punctul pe i. E greu de spus cine mai sunt ei astăzi, câţi se mai pot numi momârlani. De fapt, procesul de renunţare la tradiţii era numit de bătrâni "BĂRĂBIRE". Foarte sugestiv...
    În ansamblu,îmi pare rău să o spun, articolul e o eroare. Nu e vina ta. Am găsit în alte articole de pe blog informaţii preţioase.
    Iniţiativa e, oricum, lăudabilă, şi cred că o imagine cât mai clară a ceea ce înseamnă Valea Jiului cu adevărat ne-ar ajuta să înţelegem pe ce lume trăim şi încotro ne îndreptăm, într-o zonă din care, cum spunea I. Barbu în Dilema, trebuie să fugi cât mai repede.
    Eu am altă părere, eu zic că omul sfinţeşte locul, dacă e om. Dacă îl abandonează e laş iar dacă îl pângăreşte e o lichea, nu om.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Toți am rămas momârlani, chiar dacă am mers la școli și în lume.
      Ne cunoaștem noi mai bine rosturile și nu dăm explicații.
      Cine nu este dintre noi, să se abțină de la expertiză.
      Spor la scris !

      Ștergere
  6. Imi pare rau ca discutam la modul anonim, dar e bine si asa.

    Datele expuse de mine sunt date gasite in izvoarele scrise existente, iar precizarile aduse sunt mai mult decat binevenite!

    Eu va propun altceva ... daca considerati sa aveti mai multe date si doriti sa publicati articole pe acesta pagina, al caror subiect sa fie Valea Jiului/Petrosani va invit sa faceti acest lucru prin intermediu unui email la adesa "postadeforum coada de maimuta yahoo punct com" cu articolul dumnevoastra, numele sub care doriti sa publicati acest articol, iar noi ne vom ocupa sa il publicam.

    Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Articolul este ok.
      Discuții despre nimic poate face oricine.
      În esență noi momârlanii am rămas neschimbați și da, suntem urmași dacilor la câte coclauri avem !
      Mă îndoiesc că cineva avea curajul acum 2000 de ani să ne caute.
      Io am crescut la poalele Munților Șureanu, Vf. lu' Pătru și Măgură care arată la fel ca pe vremea lu' Decebal.
      Nici măcar noi între noi nu ne cunoaștem, dar ne recunoaștem din prima !

      Ștergere
  7. Am fost in valea jiului......o frumusete rara....mai ales la schitul straja.....in legaturacu momarlanii...ar fi cv deosebit sa se faca o cale turistica cu acest....''ramasite'' ale dacilor....am vazute cateva case de momarlani....erau risipite pe mute....in varf...2 3 case...insa nu era nieni p akolo...nici caini macar nu am vzt... interesanta chestie....

    RăspundețiȘtergere
  8. eu sunt din br.....si dupa cum vam spus mai devreme este o frumusete rara acea zona....pestera de gheata ....baraj artificial....multe frumoseti ;)
    merita vazut....mai ales straja....

    RăspundețiȘtergere
  9. EU NU PREA INTELEG CUM PUTETI VB DE UN LOC IN CARE NU LOCUITI SI CUM PUTETI STI MAI BINE DECAT ALTI? ORICUM AMANDOI NU STITI CE VORBITI SI DESPRE CE! HALAL INFORMATII

    RăspundețiȘtergere
  10. frumoasa si mai ales interesanta pagina,am putea sa o facem si mai exacta daca toti am pune informatii cap la cap,imi place initiativa,la fel am putea impreuna sa promovam turismul ca altceva nu mai avem in tara asta.DACA AM FI TOTI DACI LIBERI

    RăspundețiȘtergere
  11. mia placut comentariul daca altii se cred mai destepti sa porneasca prin munti sa culeaga informatii sa vada ce greu este

    RăspundețiȘtergere
  12. eu(geolog la Livezeni) am stat 10 ani in vale si era sa ma insor cu o momarlanca frumoasa din Cimpa.

    RăspundețiȘtergere
  13. Unii din voi nu stiti cu adevarat despre ce se cam vorbeste pe aici...Nu toate lucrurile din valea jiului sunt frumoase si nu totul este roz.Eu locuiesc in Lupeni,insa nu pot spune ca totul este asa frumos precum ziceti voi,turistii.In primul rand sa ne gandim la minerii care lucreaza sub sute de metri de pamant pentru a le face copiilor un trai mai bun.Se zbat atat pentru un salariu de 1400 de lei si din acesti bani lundu-se din ei impozitul si mai multe.Nu imi place sa ma pland dar sustin adevarul.Intr-adevar este o zona foarte frumoasa insa nu te poti bucura din plin de ea...

    RăspundețiȘtergere
  14. Ai dreptate insa decat sa ne plangem ce amarati suntem si toti asa sa ne stie mai bine facem ceva si incercam sa le aratam si altora partea frumoasa si nu aia lacrimogena! Valea Jiului nu este Valea Plangeri ... daca vrem sa schimbam ceva de aici trebuie sa incepem!

    RăspundețiȘtergere
  15. Sunt din Lupeni, Valea Jiului, bunicul meu e din Campul lui Neag, nu pot afirma sau infirma majoritatea informatiilor, dar sa stiti ca sunt multe povesti frumoase, legende, dar si unele la care tii se ridica parul pe spate cu strigoi si varcolaci. daca va intereseaza, puteti sa cautati adevaratul motiv pentru care isi ingroapau unii momarlani(cei vechi) mortii in curtea lor. :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Esti oricand bine venit cu orice scrieri sau povestiri urmand instructiunile de aici: http://valeajiului.blogspot.ro/p/vreau-sa-scriu-si-eu-un-articol-pe.html
    Multumim anticipat pentru orice sprijin in realizarea continutului de pe acest site!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Comentariile pe aceasta pagina sunt moderate inainte de postare, de aceea va rog sa introduceti un singur comentariu, care va aparea pe site dupa ce va primi aprobarea administratorului!

Recomandari de postare:

Evitati sa comentati ANONYMOUS/ANONIM pentru ca aceste comentarii sunt de obicei sterse!

Incercati sa comentati decent, pentru ca daca injurati sau incercati sa jigniti pe cineva nu faceti decat sa ne dovediti ca inca nu v-a cazut coada!

HINTS: Daca nu aveti cont blogger, folositi optiunea OpenID unde va puteti loga cu conturile folosite pe alte formate de blog.

Daca nu aveti nici una nici alta folositi optiunea Nume / Adresă URL, unde va puteti scrie numele si adresa pagini personale!

Bine ati venit in Valea Jiului!

Postări populare de pe acest blog

Scurt Istoric al mineritului în Valea Jiului

A fosta odata Uzina de Reparat Utilaj Minier Petrosani (U.R.U.M.P) - Locul unde a luat nastere "Coloana Infinitului lui Brancus"