Şoseaua Petroşani – Tg. Jiu prin Defileul Jiului

După darea în funcţiune a căii ferate ce lega Valea Jiului de Transilvania, s-a pus problema realizării unei căi de legătură şi înspre Tg. Jiu, de aceea Societatea de Mine şi Furnale Braşov, începe în anul 1870 lucrările de construcţie a unui drum prin defileul Jiului. ...

 – sunt două drumuri, unul peste munte abrupt, altul pe Valea Jiului, inundabil, din Haţeg; spre Ţara Românească; ambele se întâlnesc la carantină. Graniţa e pe piscul muntelui. E drum îngust de căruţe şi continuă în Ţara Românească, unde ,,l-am parcurs trei sferturi de oră” călare. Drumul îngust poate fi amenajat sau, la nevoie, distrus - 

Trebuie amintit că prin defileu se realiza transhumanţa pe un drum îngust care probabil a stat la baza viitoarei şosele. Complexitatea lucrărilor şi costul mare al acestora precum şi faptul că partea română nu şi-a onorat partea din înţelegere a dus la sistarea lucrărilor. Comuna Petroşani obţine în 1879 un credit de la statul austro-ungar pentru amena-jarea drumului început în 1870. O comisie mixtă româno-austro-ungară stabileşte traseul definitiv al acestui drum. Finalizarea acestor lucrări a fost făcută în anul 1890, dar festivităţile de dare în folosinţă au avut loc în data de 4 septembrie 1894. Cu această ocazie la punctul de graniţă de la Polatişte s-a montat o placă care marca evenimentul. Intrarea României în Primul Război Mondial, a dus la înaintarea trupelor româneşti şi pe defileul Jiului spre Transilvania, după ce a dus lupte grele în Valea Jiului, trupele române au fost respinse. Ȋn aceste lupte cade la datorie şi generalul Ioan Dragalina, pe locul unde acesta a fost rănit fiind ridicat un monument, ce poate fi văzut şi astăzi. Ȋn decursul vremii această importantă cale de legătură dintre Ţara Româneacă şi Transilvania a fost modernizată încontinuu. Ȋncepând din anul 2009 s-au demarat lucră-rile la construirea a două microcentrale electrice pe râul Jiu, viitoarele surse de energie sunt proiectate a fi puse în funcţiune în anul 2012. In continuare voi lasa sa vorbeasca imaginile intr'un colaj ce cuprinde atat imagini de epoca, cat si actuale, n'joy ... Defileul Jiului si soseaua care il tranverseaza va ramane ca un obiectiv pe care trebuie sa il aveti in vedere pentru calatoriile voastre viitoare. S'a pastrat mult din frumusetea salbatica a locului, toamna si primavara fiind cele doua anotimpuri pe care le recomand! Daca nu aveti masina, trenul va poate oferi o experienta unica deoarece presupune trecerea peste nu mai putin de 21 de poduri, 59 de podete, 27 de viaducte si 39 de tunele sapate in stanca dura a muntilor Carpati.

Istoric: Puscasu Dumitru

Fotografii de epoca: Vederi din Colectia orasului

Fotografii actuale: Florin Mugurel

Editare audio/video: Florin Mugurel

Completari si punere in pagina: Florin Mugurel

Bibliografie: "Călătoriile împăratului Iosif al II-lea în Transilvania la 1773” autori: Ileana Bozac şi Teodor Pavel

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scurt Istoric al mineritului în Valea Jiului

Scurt istoric al bastinasiilor din Valea Jiului - Momarlanii

A fosta odata Uzina de Reparat Utilaj Minier Petrosani (U.R.U.M.P) - Locul unde a luat nastere "Coloana Infinitului lui Brancus"