Trenul Regal in Valea Jiului

Astazi se implinesc 100 de ani de existenta a Depoului din Petrosani a carui istorie am scris'o deja aici, prilej cu care muncipalitatea le'a facut locuitorilor din Valea Jiului o frumoasa supriza prin aducerea Trenului Regal pentru prima oara in Valea Jiului.

Dupa o lunga serie de manifestari cu prilejul acestui eveniment ce au avut lor la Depoul din Petrosani, acesta a fost tras la primul peron din Gara Petrosani pentru a putea fi vizitat si admirat de toti locuitorii Vai Jiului pe parcursul a mai multe ore.

Istoric:

Regele Ferdinand I de Romania - In ultimul an de  viata, regele Ferdinand I de Romania a comandat societatii italiene Ernesto Breda din Milano un tren care sa-i ofere  tot  confortul calatoriilor oficiale. Vagoanele si locomotiva cu aburi au fost finalizate insa abia dupa moartea sa, in 1928. Finisajele interioarelor sunt pretioase, mobilierul si lambriurile fiind finisate cu furnir de esente nobile: trandafir, mahon si nuc. Scaunele si fotoliile sunt tapisate cu piele de Cordoba, corpurile de iluminat sunt realizate la manufacturile din Murano, iar vazele si scrumierele au fost fabricate din alabastru. Regele Ferdinand nu a apucat sa vada aceasta garnitura, in schimb Carol al II-lea a circulat foarte mult cu ea, iar regele Mihai I a luat ultimul pranz pe teritoriul Romaniei in vagonul-salon al acestui tren, in ianuarie 1948, dupa ce fusese obligat sa abdice. Sursa:  wikipedia.

Regele Carol al II-lea de Romania,  Principe de Hohenzollern - Sigmaringen(n. 15 octombrie 1893 - d. 4 aprilie 1953) a fost rege al României între 8 iunie 1930 si 6 septembrie 1940.

La data de 5 septembrie 1940, Maresalul Ion Antonescu a cerut regelui sa-i acorde puteri depline, suspendarea constitutiei si dizolvarea parlamentului si tot in seara aceleiasi zile i-a cerut regelui Carol II să abdice si sa paraseasca tara. Puciul a reusit, Carol al II-lea a abdicat la data de 6 septembrie 1940 si s-a expatriat, cedand tronul fiului sau Mihai I. Maresalul Ion Antonescu i-a oferit garantii de securitate lui Carol al II-lea, Elenei Lupescu si suitei lor, tinandu-se de cuvant, a protejat  pichetand cu santinele militare garnitura trenul Regal, asupra caruia legionarii au tras cu mitralierele. Sursa:  wikipedia

Regele Mihai I de Romania, Principe al Romaniei, fost Principe de Hohenzollern(n. 25 octombrie 1921, Sinaia), în perioada domniei tatalui sau, Regele Carol al II-lea, cu titlul Mihai, Mare Voievod de Alba-Iulia, a fost suveran al Romaniei între 20 iulie 1927 si 8 iunie 1930, precum si între 6 septembrie 1940 si 30 decembrie 1947. Pe data de 4 ianuarie 1948,  trenul Regal in care se aflau Regele Mihai, Regina Mama Elena si Principesa Ileana oprea în halta Banloc. Pe peronul de scanduri se aflau trei femei: fosta Regina a Greciei, principesa Elisabeta, impreuna cu cele doua servitoare, toate trei zgribulite de frig si avand cate o valiza in mana. Dupa urcarea lor, trenul Regal s-a urnit incet, pornind pe lungul drum al exilului, un drum care pentru Elisabeta avea sa fie fara intoarcere. La granita romano-iugoslava trenul Regal a fost oprit detasandu-se vagoanele cu bagaje. Sursa:  wikipedia

Gheorghe Gheorghiu Dej, Secretar General al PCR(nume original: Gheorghe Gheorghiu, n. 8 noiembrie 1901, Bârlad; d. 19 martie 1965, Bucuresti)pana la moartea sa si Presedinte al Consiliului de Stat al Republicii Populare Române în perioada 21 martie 1961-18 martie 1965. In toamna anului 1955, tot in vagonul salon, s-au purtat discutiile privind plecarea trupelor sovietice din Romania, discutii ce au avut loc intre Nikita Hrusciov, conducatorul Uniunii Sovietice, si Gheorghe Gheorghiu-Dej. Acestia au calatorit spre nordul Transilvaniei, la o partida de vanatoare. In anul 1956, ultimele formatiuni militare sovietice paraseau Romania. Sursa: wikipedia

Datele istorice si evenimentele la care a participat acest tren de-a lungul timpului evoca faptul ca, la data de 3 august 1975, in vagonul salon al trenului Regal au servit micul dejun presedintele Statelor Unite ale Americii, Gerard Ford si secretarul de stat Henry Kisinger care au calatorit impreuna cu Nicolae Ceausescu. Itinerariul trenului Regal care in acea perioada era in servicu ca tren Prezidential a circulat de la Bucuresti la Sinaia, in aceiasi zi la dejunul de lucru ce a avut loc la castelul Peles unde s-a hotarat acordarea “Clauzei Natiunii celei mai favorizate” pentru Romania.

In acelasi vagon au calatorit in timpul vanatorilor organizate in anii 1976-1977 de Nicolae Ceausescu pentru sefii de stat: Teodor Jivkov (octombrie 1976), Erik Honecker (8 februarie 1977). Tot in vagonul salon al Trenului Regal s-au discutat problemele romano-iugoslave cu ocazia vanatorii organizate in nordul Transilvaniei (august 1967) de Nicolae Ceausescu in cinstea lui Iosip Broz Tito, conducatorul statului iugoslav. Vagoanele au fost construite pentru a intruni normele de circulatie internationale, putand circula cu viteze de pana la 160 km/h. La interior, vagoanele sunt finisate cu materiale dintre cele mai scumpe, cum ar fi: piele de Cordoba, pentru scaunele si fotoliile din saloane, furnir de nuc si trandafir, pentru mese, scaune si unele lambriuri din saloanele vagoanelor, sticla de Murano si cristalul de Boemia au fost folosite pentru lampile din vagoane, ca si pentru oglinzile din salonul regal, din alabastru de Grecia au fost executate statuete si obiecte decorative ce se pot gasi in saloanele vagoanelor ce compun Trenul Regal.

Garnitura este compusa din 5 vagoane de tip salon si de dormit, vagoane:
 

Compunerea Trenului Regal:   
 

> Vagon sufragerie   
 24 locuri la masa , 12 locuri in fumoar si 4 locuri pe fotolii

> Vagon dormitor regal   
 2 cabine (4 locuri ) grup sanitar cu cada

> Vagon dormitor insotitori   
 2 cabine cu paturi duble cu grup sanitar cu cada 4 locuri ) si 2 cabine cu paturi suprapuse(4 locuri)

> Vagon cl . I dormitor    
 6 cabine cu pat si lavoar individual (6 locuri )

> Vagon cl . IIa . dormitor    
 8 cabine x 2 locuri (16 locuri ) lavoar individual in fiecare cuseta
 

>Viteza de circulatie este de maxim 70 km/h.



Pentru toti cei care nu au ajuns le'am pregatit mai jos un scurt material fotografic cu valoare istorica ...


Istoric si fotografii: Florin Mugurel Surse: turismferoviar.ro

Comentarii

  1. Era OK daca puneai in filmulet si numele celor care au facut posibila aceasta deplasare a trenului in Valea Jiului. Doar asa pentru ... "valoare istorica"!

    RăspundețiȘtergere
  2. Din pacate nu am avut aceste informatii, eu am participat ca simplu cetatean la aceasta manifestare si nu invitat oficial. Daca aveti aceste nume, le astept pe email si vor fi puse in cadrul postului.

    Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Initiatorul acestui proiect este Directorul General al CENAFER dl. Ardelean Dionisie Daniel. Toate detaliile acestei manifestari le puteti solicita dumnealui (contact de pe www.cenafer.ro). Cu stima, Marius.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Comentariile pe aceasta pagina sunt moderate inainte de postare, de aceea va rog sa introduceti un singur comentariu, care va aparea pe site dupa ce va primi aprobarea administratorului!

Recomandari de postare:

Evitati sa comentati ANONYMOUS/ANONIM pentru ca aceste comentarii sunt de obicei sterse!

Incercati sa comentati decent, pentru ca daca injurati sau incercati sa jigniti pe cineva nu faceti decat sa ne dovediti ca inca nu v-a cazut coada!

HINTS: Daca nu aveti cont blogger, folositi optiunea OpenID unde va puteti loga cu conturile folosite pe alte formate de blog.

Daca nu aveti nici una nici alta folositi optiunea Nume / Adresă URL, unde va puteti scrie numele si adresa pagini personale!

Bine ati venit in Valea Jiului!

Postări populare de pe acest blog

Scurt Istoric al mineritului în Valea Jiului

Scurt istoric al bastinasiilor din Valea Jiului - Momarlanii

A fosta odata Uzina de Reparat Utilaj Minier Petrosani (U.R.U.M.P) - Locul unde a luat nastere "Coloana Infinitului lui Brancus"